Movermontering combi camp Country 0

Selv om en teltvogn som denne, kun vejer 750 kg totalt, så kan den være tung og skubbe op på en kile, eller måske bare flytte hvis underlaget er lidt blødt. Derfor kan en mover være en fantastisk hjælp. 

Men mange af de combi camps der kører rundt, er født med et helt ordinært trailer chassis, og det giver lidt udfordringer, i forhold til at montere moveren. Vi vil her beskrive hvordan vi har løst udfordringen.

Chassiet på combi camp er en helt ordinær trailerramme, og dermed smalle vanger, og da der er en bagageboks ("kælderen" eller sumpen som vi kalder den 😊) også, så kan man ikke bare lige montere moveren. Som det ses på billedet herunder, så er der ret langt fra underkant vange, og til underkant af "sumpen".

Movermontering combi camp Country 1

Der findes dog standard kit, ganske vist ikke til Combi Camp, men til BPW undervogne (modeller med smalle vanger). Dette kit består af to plader, som er bukket i en 90 graders vinkel. Kittet kan købes for omkring en 500 mand, med mindre man lige kender en smed der kan bukke et stykke plade. Når man får kittet, er der ikke huller i, at der er huller i her, er den simple grund at moveren, som vi montere her, har været monteret på vores kørevogn, som har lige netop BPW undervogn med smalle vanger.

Movermontering combi camp Country 2

Pladen skal fæstes på vangen, og normalt så er der masser af huller på campingvognsvangerne. Det er så ikke lige tilfældet her. Og da man jo ikke bare må bore et par huller i vangerne, ja så må der tænkes lidt ud af boksen. Disse to huller, er nogen som er i vangen standard, den ene er i brug, og det andet ret stort. Men de kan bruges.

Movermontering combi camp Country 5

Her er pladen blevet monteret, et par huller skulle der bores og et lille hjørne skæres af, så kunne pladen passe på.

Movermontering combi camp Country 6

Det ene hul, er som det ses ret stort, så for at kunne få noget ordentligt at spænde op imod, fandt vi disse skiver. Skiven er sat på bagsiden af vangen, og bolten sat igennem, de er meget kraftige, og gør at bolt og møtrik kan spændes godt til.

Movermontering combi camp Country 11

Når man montere selve moveren, så klemmer beslaget omkring den vandrette flade, på pladen, som det kan ses i opstillingen på billedet herunder. Men da pladens underside, stadig ikke er under "sumpens" underside, skal der laves noget mere afstand.

Movermontering combi camp Country 1

Beslaget der klemmer om pladens kant, består af 3 dele, en bøjle som går omkring profilen motoren sidder på (den som går på tværs under vognen) (1), en plade med 4 huller, og en vinklet kant, som sidder på ydersiden af pladen (2), og endeligt en firkantet plade med 4 huller (3). Så for at kan få disse ting til at klemme sammen, de rigtige steder, så er det nødvendigt og få lavet en ekstra plade, som kan give tilstrækkelig modhold. Den ekstra plade ses nederst til højre, og er egentlig bare en kopi, af pladen med nummer 3, blot er den ikke helt så bred, da den kun skal dække, samme område som bøjlen med nummer 1.

Movermontering combi camp Country dele

Her kan det ses hvordan det hele skal skrues sammen, og dermed give den fornødende afstand. Og ikke mindst gøre at man stadig kan justere moverens afstand, mod hjulet. Den ekstra plade er den der ses ved den røde pil.

Movermontering combi camp Country 4

Her ses en del af beslaget, monteret på pladen, der er sat en møtrik på, over den ekstra plade som vi har fået lavet, så kan man spænde den øverste del fast, den som styre rullens afstand mod hjulet. Man skal blot lade være med at spænde den alt for hårdt til, så kan man stadig justere afstanden, når motoren er hængt op.

Som det kan ses herunder så har vi nu så meget afstand at den tværgående profil, som motorerne sidder på, kan gå under "sumpen".Movermontering combi camp Country 8

Her er moveren hængt op i begge sider, og tilbage er nu blot justere afstanden til dækket, i begge sider. Afstanden skal være 20mm. Det altid en god ide og få moverens ruller justeret, så de passer i begge sider, og først derefter spænde helt til. Måden som vi har gjort det på her, gør selvfølgelig at det ikke er helt nemt og komme til at spænde, men med en fastnøgle og lidt tålmodighed, så fungere det fint.

Movermontering combi camp Country 5

Nu er moveren monteret, så skal vi have den forbundet. Da movere jo ofte er bygget til campingvogne, så er de i sagens natur, ikke pakket ind i en vandtæt boks, eller lavet så de kan sidde i det fri. Vi har sat boksen, mod yderkant, så den tager mindst mulig plads, men dog med så meget afstand, at der er plads, når vognen lukkes sammen.

Og med placeringen her, så vil sengen dække for styreboksen, og ligeledes gøre, at skulle der komme lidt vand ned, fx ved nedpakning, så vil det ikke bare lige rende i styreboksen.

Movermontering combi camp Country 13

Når moveren ikke er i brug, så er det vigtigt at man kan afbryde den, så den ikke står og tapper batteriet, derfor sætter vi også en hovedafbryder, som kan betjenes udefra, dette er også en ret vigtigt ting når man laver den slags her, på en teltvogn, hvor man ikke bare lige kan fjerne et kabel, vognen vil jo være klappet sammen, når man bruger moveren. Sikkerhed frem for alt.

Vi montere derfor en helt ordinær sikkerhedsafbryder på vognkassens kant.

Movermontering combi camp Country 10

Hovedafbryderen er en helt igennem standard afbryder med nøgle.

hovedafbryder

Det giver så igen en lille udfordring, da den jo ikke er designet, til at sidde udendørs. Her er der brugt en helt ordinær samleboks, hvor der er lavet hul i bunden, og afbryderens hals er skubbet igennem. Så er det let og sætte ledningerne på, på bagsiden, af vognkassen, låg på, og så er den lavet vandtæt. Skruerne som holder hovedafbryderen fast, er ligeledes kørt igennem samleboksens bund, så den sidder fast og kan ikke falde af.

Movermontering combi camp Country 12

Her ses det næsten færdige resultat, jeg mangler lige og få laderen sat på med ringsko og finde den helt korrekte placering til laderen. Batteriet står fint på denne måde, og der er fint modhold fra sengerammen. Der vil naturligvis også komme bagage i boksen, så det skal nok blive stående.

Der er ligeledes monteret en 100ah sikring. Denne er monteret på + ledningen ud til hovedafbryderen.

Movermontering combi camp Country batteri installation

Hvis du giver dig i kast med at montere en mover, så husk, at det er meget vigtigt, at korter du kablerne fra mortorerne og til styreboksen af, så skal alle kabler være 100% lige lange, ellers køre den skævt.

Ud over dette, så husk at få givet brudstedet, der hvor du har ført kablerne ind i vognen, en gang butyl masse, så der ikke kommer vand ind den vej. På billederne her, mangler jeg at få givet hovedafbryderen en smal fuge af butyl, på udvendig side, selv om det ser ud til, at hullet og halsen på hovedafbryderen, passer stramt, så vil der kunne trænge vand ind, fx under kørsel i regnvejr, hvor vandet vil blive presset hen langs med siden af vognen. Det samme gør sig gældende, der hvor kablerne er ført op gennem bunden.

Skulle man nørde lidt mere, så er rullernes placering på dækket ikke helt optimalt, da de normalt skal sidde i en vandret linje med center af akslen, men det er ikke muligt her. Men i og med at moveren er bygget til at kunne flytte 1500 kg, ja så går det nok, da dette jo kun er den halve vægt. Vi har testet og den kunne uden problemer skubbe vognen op på to kiler.

Og så til sidst... Alle campisters spørgsmål - hvad vejer det så - Selve moveren med kabler og ophæng vejer 32 kg og batteriet vejer ca. 18 kg, så totalt ca. 50 kg. Når man nu laver den slags her, så kan man jo tage andre ting med i overvejelsen, et batteri i vognen giver også noget frihed, fx til lys uden landstrøm, vandpumpe osv osv.