Jul2018 01

Julen 2018 valgte vi at holde på Gammelbro Camping ved Årøsund, da vores børn havde andre planer. Pladsen ligger helt ud til Lillebælt og kun 16 km fra Haderslev.

Pladsen er meget stor, ca. 600 enheder, da den i tidernes morgen har været 2 pladser, nemlig Årøsund Camping og Gammelbro Camping, men er i dag lagt sammen til en stor.

Jul2018 02Information, minimarked og cafeteria

Foruden pladser til campingvogne, autocamper og telt, er der rigtig mange hytter på pladsen man kan leje. Der er 7 servicebygninger fordelt over hele pladsen, et 150 m2 stort minimarked og eget cafeteria, indendørs legehal med bordtennis, pool og meget andet, svømmehal med vandrutchebaner, minigolf, tennisbaner, en stor udendørs legeplads med bl.a. hoppepuder og mooncars, samt et kreativt værksted på 200 m2.

Jul2018 03Der er masser af fine hytter man kan leje

Jul2018 04Fine pladser, nogle med havudsigt, andre tæt på en legeplads, eller lige ved en servicebygning

Jul2018 05Den indendørs svømmehal

Jul2018 06Det kreative værksted

Jul2018 06aEn af legepladserne

Da vi var der, var der selvfølgelig ikke åbent nogen af alle de steder, udover selvfølge et par servicebygninger. Som også var rigtig pæne og ikke mindst varme. Vi valgte at ligge os ved denne flotte stråtækte servicebygning, som både indeholdt, toiletter, familiebade, handicaptoilet/bad og et køkken, samt nogle andre rum som vi ikke kunne se, da de var aflåste.

Jul2018 07Tæt til toilet og bad og så var der armering under græsset, så der var god fast bund at holde på.

Nogle steder hælder pladsen lidt, så kiler er rigtig gode at have med, dog hælder den rigtig meget nogle steder, og det kræver lidt mere end et par kiler….

Jul2018 07aOpklodsning der kræver lidt mere end et par kiler

Årøsund by og naturen

Gammelbro Camping ligger lige ned til Lillebælt med udsigt lige over til Årø, campingpladsen har foruden svømmehallen også en lækker badestrand når vejret tillader det.

Jul2018 08Er sikker på her er skønt en sommerdag

Julen 2018 var utrolig mild, og vi mødte også flere buske og træer med nyudsprungne blade. Og noget vi aldrig har set før i december er Morgenfruer i fuldt flor, men smukke var de og lyste flot op på en gråvejrsdag.

Jul2018 09Morgenfruer i fuldt flor på en gråvejrsdag sidst i december

I gåafstand fra campingpladsen ligger Årøsund by, hvorfra også færgen til øen Årø sejler.

Jul2018 10Færgen til Årø

Helt nede ved vandet lige før færgen ligger Årøsund Badehotel, det er bygget i 1903 og er blevet gennemrenoveret i 90erne så det i dag nærmest står som nybygget. Utrolig smukke bygninger.

Jul2018 11Det smukke Årøsund Badehotel set forfra

Jul2018 12Her ses badehotellet fra bagsiden ud mod Lillebælt med udsigt over til Årø

Ved havnen findes også en lille lystbådehavn og et ishus, samt Årøsund Bådebyggeri der har hjemme i en gammel jernbaneremise og hvor de gode gamle håndværkstraditioner stadig holdes i hævd.

Når man vil retur til campingpladsen, kan man gå langs vandet på en sti, hvor man også kommer forbi en lille klynge sommerhuse, ud for et af dem kom vi forbi dette hyggelige arrangement, måske lidt koldt nu, men er sikker på det er super hyggeligt en sommerdag.

Jul2018 13Kan da ikke undgå at tænke på tv´serien ”Badehotellet” når man ser dette hyggelige arrangement

Nogle af sommerhusejerne eller måske folk som boede i Årøsund, var vist vinterbadere for nede ved vandet stod denne lille fine mobile sauna.

Jul2018 13a

Lidt længere henne kommer man også forbi en tysk bunker fra 1. verdenskrig, lokalt omtales bunkeren som ”Æ Unnenstan”, den var en del af Sikringsstilling Nord, tyskernes forsvarslinje af 900 bunkere mod en eventuel engelsk landgang, der strakte sig på tværs af Sønderjylland. Utroligt de står endnu, og endda rimelig flot.

Jul2018 14Bunker fra 1. verdenskrig….

Stien tilbage til campingpladsen er rigtig fin at gå på, også hvis man enten er kørende på en el-crosser eller har en barnevogn med. Og udsigten fejler bestemt heller ikke noget.

Jul2018 15God sti at gå på

Jul2018 16Utrolig smuk udsigt

Og vores lille hund nyder også når vi er på camping, der er rigtig mange nye og spændende dufte, og ikke mindst spændende når vi kommer forbi en hel hønsegård, så står der kylling steg i øjnene på hende. ?

Jul2018 16aSpændende med alle de nye dufte

Jul2018 17Hmm mon jeg kunne nuppe en af dem til aftensmad….

På tur i det Tyske og Jyske

Vi var ikke hele tiden på pladsen, den 23. december skulle det regne det meste af dagen efter hvad vejrudsigten sagde, og den fik da også ret, så vi besluttede at køre en tur til Tyskland, nærmere bestemt til Fleggaard. Karin mente helt bestemt at der ikke var ret mange mennesker, da de måtte have andet at se til, sådan lige dagen før juleaften….. Men hun måtte da tro om. Vi kom som de åbnede og der var en lang kø for at komme ind. Nå men vi skulle ikke have så meget, så vi var hurtigt afsted igen.

Når vi gik tur i den lille by Årøsund kunne vi se at i næsten hvert hus hang der nogle søde små stjerner i vinduerne. Karin havde besluttet sig for, at var en af beboerne udenfor, ville vi spørge hvad de var for nogle, siden alle mere eller minde havde dem hængende, og hvor de kunne købes.

Jul2018 18Herrnhut-stjerne, Brødremenighedens Adventsstjerne eller Christiansfeld stjernen kært barn har mange navne

En dag på vores daglige gåtur, mødte vi en dame som kunne fortælle at stjernerne hedder Herrnhut-stjernen også kaldet Brødremenighedens Adventsstjerne eller Christiansfeld julestjernen, og hun fortalte at de kunne købes hos boghandleren i Haderslev, men jeg har senere læst mig til, at de kan købes hele året i Christiansfeldt. De laves både i papir og plastik. De originale håndlavede adventsstjerner fremstilles den dag i dag hos Brødremenigheden i Herrnhut i Tyskland efter århundredelang tradition.

Så da vi nåede den 27. december som jo så igen var en hverdag og butikkerne havde åben, gik turen til Haderslev, som også er en utrolig smuk by at gå rundt i. Vi fandt en parkeringsplads og så var det op til boghandleren.

Jul2018 19Noget af gågaden i Haderslev

Jul2018 20Flotte gamle og skæve bygninger

Jul2018 20

Vi fik købt to små i plastik, som selvfølgelig blev hængt op i campingvognens vindue da vi kom hjem på pladsen, og en stor på 40 cm i diameter. Den store fandt jeg senere ud af var i papir, og vil lige sige man skal ikke have for store finger, når den skal samles. Men jeg er vilde med dem, og jeg er sikker på, der skal tilkøbes lidt flere af de små. Stjernerne fås i mange forskellige farver og størrelser.

Jul2018 22De små er super søde i vinduerne

Jul2018 23Den store på 40 cm i diameter….. den er pænt stor

Dagen efter var det blevet tid til at pakke sammen og køre hjemad igen, efter nogle dejlige juledage. Ikke sidste gang vi kommer på den plads.