På vores vogn har vi over sengen, en hæve luge, som den man ser på billedet nedenfor. Lugen har flere ulemper, for det første har den en tvangsudluftningen hvor der godt kan komme lidt kold luft fra, dernæst så kommer der ikke så meget lys ned, som fx med en mini Heki.
Vi besluttede derfor at udskifte hævelugen, med en standard mini Heki, Hævelugen har et mål på 40*40cm, nøjagtig det samme som en mini Heki. Vi kunne naturligvis godt have sat et større tagvindue i, men da vi bruger vognen hele året, så vil det give en ret stor kuldebro, man kan dog få Heki luger i "termo udgave", men dette har vi ikke ønsket.
Vi har her lavet en lille guide til skift af lugen, det er ikke svært.
Du skal bruge:
En hobbykniv (evt. en gammel skarp køkkenkniv)
Skruetrækker (lige kærv, stjerne eller torx, afhængig af hvordan den er montert)
Nedstryger eller anden fintandet sav
Butyl fugemasse + fugepistol eller Butyl fugebånd (fugemasse i "båndform" lige til at lægge på, men så har man ikke noget og forsegle med rundt i kanten, med mindre man køber begge ting.)
Og - selvfølgelig - en tagluge :o))
Lad os så komme igang
Fig. 1 Fig. 2
Først skal vi have den gamle luge af, der sidder 8 skruer i denne her, de sidder undersænket op i underparten af lugen (Fig. 1).
Skruerne over i den side hvor myggenette er hængslet (Fig. 2), kan ikke umiddelbart skrues ud, da myggenettes ramme sidder i vejen, denne ramme pilles af, ved at åbne myggenettet ca. 45 grader (Fig. 3), og med et jævnt træk nedad, tages rammen af.
Når alle skruerne er ude kan man forsigtigt trække hele underparten ned, pas på hvis der er noget lim eller ligende der hænger fast i loftbeklædningen (og husk endelig at dække af nedenunder, der kan være ganske meget skidt inde bagved).
For bedre at kunne komme til oppe på taget, så er det lettest at fjerne, selve "hatten", det gøres ved at løsne de 2 skruer, der er i hver side i håndtagets befæstningspunkter (Fig. 4). Når skruerne er ude, kan man forsigtigt trække armene ud, og "hatten" er nu løs (pas på hvis det blæser lidt, den vejer ikke meget og flyver let).
Fig. 3 Fig. 4
Så er "hatten" pillet helt af, og der er nu kun den gamle øvrest ramme tilbage.
Rammen er naturligvis tætnet med den specielle fugemasse man bruger til disse ting, så nu skal vi have gang i kniven, man kan godt bruge en hobbykniv, men pas på, for det første så er en hobbykniv meget skarp, og for det andet, så kan bladet meget nemt knække. Jeg har her brugt en gammel forskærekniv, som alligevel skulle smides ud, det er noget bedre, da man også har et ordentlig håndtag at holde fast i.
Den gamle fugemasses, skæres helt enkelt fra, således at rammen løsnes fra taget, det kan godt være et hårdt arbejde at få den fra, da fugemassen kan være meget sej.
Når den øverste ramme er fri og afmonteret, skal underlaget renses, underlaget (taget) skal være fedtfri og resten af den gamle fugemasse skal renses væk. Dette klares let og problemfrit med renset benzin.
Så er underlaget renset af, og fri for gammel fugemasse.
Vi er nu klar til at montere den nye luge.
Først skal vi have klargjort underparten af den nye luge. Lugen er afhængig af tagtykkelsen, og fåes i 2 versioner, en fra 25 - 42mm tagtykkelse, og fra 43 - 60mm tagtykkelse, på vores vogn er tagtykkelsen 43mm, i kassen er der en meget udførlig monteringsvejledning, hvor man let kan aflæse, i hvilken højde afstandsstykkerne evt. skal saves af i (fig. 5), i vores tilfælde skal disse kortes af, i en højde af 18mm.
Pas på med at bruge en hobbykniv!!, godt nok er det plastic, men de er temlige hårde, brug istedet en nedstryger/listesav (eller anden fintandet sav).
Sørg for en god understøttelse når du saver, da rammen jo ikke er vildt stabil, når man bare står med den ud i den frie luft.
Fig. 5 Fig. 6
Vi starter med overparten af taglugen, i falsen (Fig. 7+8), lægges der en passende pølse af fugemasse, sørg for at få en jævn pølse hele vejen rundt, og sørg for at der ikke er "huller" i fugemassen.
Når fugemassen er på plads, lægges taglugen på plads i hullet, sørg for at den lægger rigtig første gang (den kan naturligvis godt flyttes, men mere af hensyn til fugemassen), pres forsigtigt på kanten, så fugemassen bliver trykket godt fast mod underlaget, og ikke mindst, så tjek efter om du kan se nogle steder, hvor fugemassen slipper.
Fig. 7 Fig. 8
Taglugen er nu monteret, selv om monteringsanvisningen ikke foreskriver det, så har vi lagt en tynd pølse af fugemasse, hele vejen rundt langs kanten af lugen, for at være 100% sikker på tæthed (på den gamle luge var dette også gjort, og på den anden mini Heki som er fabriksmonteret er dette også gjort).
Nu er det bare at tage underparten af rammen, sætte denne op, og skrue de 8 skruer fast (bemærk der er flere længder med i kassen, der står i monteringsanvisningen, hvilken der skal bruges til hvilken tagtykkelse).
Til slut monteres selve rammen hvor myggenet og mørklægningsgardin er monteret i, dette gøres enkelt ved at clipse rammen op i underparten.
Det var det, så er der bare tilbage og rydde op, og nyde det nye udsyn.
Total tidsforbrug 2 timer.
Som et supplement til denne lille guide - skal du bruge vognen i ydersæsonerne og/eller vintercamping, så kan du med fordel købe taglugen uden tvangsudluftning, så vil der i sporet rundt på glasset være en gummiliste, dette tætner godt og holder på varmen.
Hvis du har en mini heki, og gerne vil have den ekstra isolering, så er det ikke noget problem, du kan købe denne pakningsliste løst, og sætte den i, det kræver dog lidt tålmodighed når man skal sætte den i, når lugen allerede er monteret.
God arbejdslyst.
Læs også: Montering af større tagluge hvor vi montere en tagluge hvor der skal skæres yderligt ud i taget.