Vores Truma varmeovn, havde fået en skade, i toppen var plasticen flækket og havde fået nogle rigtig grimme kanter, som man kunne rive sig på. Og ikke mindst, så ser det ikke pænt ud.
Heldigvis så kan man købe både en helt ny front, men man kan også vælge og kun købe toppen. Vi valgte og købe toppen løs.
Selve toppen er meget let og skifte, og kræver ikke den store håndværker eksamen. Som det ses på billedet her, så er toppen kun lige sat fast med 2 skruer, og er så løs.
Når vi nu alligevel har skilt ad, kan vi lige så godt gøre lidt rent. Det er typisk et af de steder hvor det kan være svært og komme til, og der samler sig bare skidt her inde bagved. Hvordan skjoldet afmonteres, se dette i din manual, da det kan være lidt forskelligt.
Når frontskjoldet er afmonteret, så ser man tydeligt hvor meget skidt der kan ligge her inde bagved.
En af de hyppige fejl på disse gasovne, er at den pludselig ikke vil tænde. På langt hovedparten af disse er der i dag monteret en el tænder, den drives af 1 eller flere batterier. Disse batterier skal naturligvis skiftes med mellemrum, enten fordi de er løbet tør for strøm, eller også helt enkelt fordi de har sat nogle år. Batterier der har sat nogle år, har en eller anden tendens til at de begynder og irer eller springer læk. Hvis først de er sprunget læk eller har en voldsom ir, så kan det i mange tilfælde betyde at man er nødt til at skifte batteriboksen, så er det billigere i længden og skifte batterierne lidt oftere.
En anden typisk fejl, kan være ir på kabelskoen til selve gnisttænderen. Ledningen sidder ind på batteriboksen med en kablesko, og hvis denne er irret eller løs, så kan det også betyde at der ikke kommer gnist til at tænde.
Varmen fra ovnen drives rundt og ud i vognen af en blæser, denne er placeret på bagsiden af ovnen. Hvis man har problemer med at varmen ikke vil fordele sig rundt i vognen, så er fejlen ofte at finde her. En meget typisk fejl er at en slange er faldet af, eller at fordeleren er skubbet helt over til den ene side. Men det kan også skyldes at blæserens mølle er helt lukket til i nullermænd og støv.
Blæseren er monteret på bagsiden af ovnen, næsten altid under klædeskabet. I de fleste vogne kan man let løfte bunden af klædeskabet op, og dermed få adgang til bagsiden af ovnen.
Når man kigger på bagsiden af ovnen, går der 1 eller 2 slanger fra blæseren, i de fleste tilfælde 2. Disse kan fx gå til forende og bagende, igen afhængig af indretning osv. I mange tilfælde sidder der en ”fordeler”, den gør at man fx kan lukke ¾ af luften den ene vej, og ¼ den anden vej, det kan være ganske praktisk hvis ovnen fx er placeret i den ene ende af vognen.
Hvis håndtaget er skubbet helt over i den ene side, vil der komme meget lidt eller intet varme ud i den anden slange.
En anden meget typisk fejl, kan være at en af slangerne er faldet af. Hvis man fornemmer at klædeskabet er meget varmt, så er det en af de ting som man lige bør undersøge.
Hvis disse ting er i orden, så kan det være en god ide og prøve og kigge på blæseren. Blæseren sidder som sagt fast på bagsiden af ovnen, og ofte bare med 3 – 4 skruer. Når skruerne er løsnet, er blæseren fri, og det er lidt lettere og komme til.
Det skal siges at jeg ikke lige fik taget et billede af blæserhjulet inden rengøring, men ribberne var faktisk godt dækket, og det gør bare at luften ikke bliver flyttet som den skal.
Tilbage er nu bare og samle det hele, og få testet af.
Når du skal montere fronten, så husk og få ”pinden” til regulatoren med op igennem hullet i fronten, hvis du først har skubbet fronten ind, kan du ikke få den med op, og du vil bøje den i stedet.