At skulle vælge batteri til forbrug, hvad enten det er på båden, campingvognen eller et helt tredje sted, kan være en ren jungle. Og ikke mindst, så er der formodentlig lige så mange meninger og holdninger, som der er folk.
Her vil jeg prøve og give mit besyv med, ud fra min viden og mine erfaringer fra campinglivet.
Batterityper
Det vi kigger på her, er såkaldte forbrugsbatterier, også kaldet marinebatterier, og ikke mindst det sidste nye, nemlig lithium.
Et forbrugsbatteri er meget forskelligt fra et startbatteri, som man fx kender fra bilen. Så selv om de fx begge har 80ah, så er deres formåen vidt forskellig. Startbatteriet giver en høj strøm i en kort periode, den periode hvor det skal slæbe motoren rundt og få den startet. Hvor forbrugsbatteriet giver en mere jævn spænding, over længere tid.
Derfor er et startbatteri på ingen måde egnet til forbrug.
Først og fremmest, så lad os kigge på de mest almindelige typer af batterier:
- Blybatteriet
- AGM
- GEL
- Lithium
For hver af disse typer, er der forskellige mærker, modeller, og karakteristika, så dette er overordnet, for de forskellige typer af batterier.
Blybatteriet er det helt almindelige marinebatteri. Batteriet er populært, da det har en lav anskaffelsespris. Det er opbygget af plader, bestående af bly, og omgivet af en såkaldt elektrolyt.
Elektrolytten er den syre som er i batteriet, den består af svovlsyre og destilleret vand.
Fordele:
- Lav anskaffelsespris
Ulemper:
- Holder ikke til alt for mange dybdeafladninger
- Afgiver gasser (kræver en slange ud af vognen, til afledning af disse)
- Vægt
- Kan lække syre
AGM batteriet minder på mange måder om blybatteriet, forskellen består, først og fremmest, i den måde som batteriet er konstrueret på. AGM batteriet har ingen fritliggende syre, da denne er indkapslet i glasmåtter. Deraf kommer også navnet - AGM står for Absorbed Glass Mat.
Fordele:
- Forholdsvis lav anskaffelsespris (lidt højere end blybatteriet)
- Væsentlig mindre risiko for lækage, da syren er indkapslet
- Kan nemmere gemmes væk, da de er helt vedligeholdelsesfrie
- Kan ikke fryse
- Lille selvafladning
- Udvikler meget lidt varme
Ulemper:
- Vægt
- Antal dybdeafladninger
GEL batterier er mere eller mindre et almindeligt blybatteri. Men syren er tilsat en Gel der gør syren tykkere, og dermed har nogle af de samme karakteristika som AGM, nemlig at det ikke så let lækker syre.
Fordele:
- Tyktflydene syre, som ikke lækker så let
Ulemper:
- Vægt
- Skal oplades med en mindre ladestrøm
Her kan vi så lige nævne - hvis du efterlader batteriet i vognen, fx vinteren over, uden strøm til, så kan det godt holde til det, men det kræver det er ladet 100% op, så lad det op, tag polskoene af, så sker der ikke noget.
Lithium batteriet - Den nyeste gren på træet, er Lithium, vi kender disse fra vores mobiltelefoner og meget andet. Batteriet er kendetegnede ved at det kan stå frit, vendes på hovedet og ja, du kan nærmest gøre med det som det vil.
Batteriet er kendetegnede ved at det ikke indeholder syre. Det består af en række metaller, og er derfor særdeles velegnet i lukkede rum.
Ud over disse ting, så indeholder et lithium batteri også en såkaldt BMS (Battery Management System) som mere eller mindre er en lille computer i batteriet. Denne BMS kan være meget forskellig, og derfor ikke en entydig størrelse. De kan fx have meget forskellige ladeprofiler og meget andet.
Fx så er nogle af de nyere BMS'er, udstyret med funktioner, der gør at batteriet fx ikke vil tillade ladning i frostvejr.
Fordele:
- Ingen syre
- Ingen afgivelse af gas
- Kan places som man har lyst
- Lav vægt
- Tåler mange dybdeafladninger
- Kan aflades næsten helt
Ulemper:
- Høj anskaffelsespris
- Må ikke lades i frost (med mindre BMS'en er lavet til det, eller man selv laver noget der slår laderen fra)
- Kræver lader der giver en jævn ladespænding
Men hvad skal man så vælge?
Her skal man gøre op med sig selv:
- Hvad har jeg behov for
- Hvad vil jeg ofre
- Vil jeg fx ofre væsentlig mere men spare i vægt
Med i den beslutning, skal man måske nok have lidt mere fakta med i bagagen. Fx så koster en Lithium 3 - 4 gange så meget som et Marinebatteri, men vejer ofte noget under det halve, kan dybdeaflade rigtig mange gange, og sidst men ikke mindst, det kan aflades væsentlig mere, og du får dermed mange flere timers forbrug ud af et Lithium.
Hvis du kigger på lithium, så kig på egenskaberne, rigtig mange af disse, har i dag en avanceret BMS (den teknik som er indbygget i batteriet) der selv afbryder forbindelsen, så der ikke lades på batteriet i frostvejr.
Og hvordan skal det så forstås? - hvis vi prøver og sætte det lidt grafisk op, så er det nok den letteste måde og forstå det på:
Lithium | AGM / GEL / Bly | |||
100% | 14,4V - 13,6V | 100% | >12,7V | |
99% | 13,4V | 90% | 12,5V | |
90% | 13,3V | 80% | 12,4V | |
70% | 13,2V | 70% | 12,3V | |
40% | 13,1V | 60% | 12,2V | |
30% | 13,0V | 50% | 12,1V | |
20% | 12,9V | 40% | 11,9V | |
17% | 12,8V | 30% | 11,8V | |
14% | 12,5V | 20% | 11,6V | |
9% | 12,2V | 10% | 11,4V | |
0% | 10V | 0% | 10,5V |
Som det kan ses af ovenstående, så er de grønne områder, det niveau som man anbefaler, går man i de gule, så kan det godt gå, men man kan mindske antallet af dybdeafladninger som batteriet kan holde til. Aflader man batteriet ned i det røde område, så kan det skade batteriet.
Det som er meget interessant her, er den ret konstante spænding som lithium batteriet holder, hvor imod de ordinære batterier falder jævnt.
Hvis man skal sige det lidt groft, så får du ofte dobbelt så meget batteripower, på et Lithium batteri i forhold til et ordinær marinebatteri, idet lithium batteriet ofte kun vejer ca det halve, og ikke mindst kan det aflades væsentlig mere end et ordinært marinebatteri.
Det var en lille gennemgang af de mest almindelige batterier, og lidt omkring deres karakteristika, håber det har givet bare lidt indblik, i en kompleks verden, med mange spørgsmål.