Har du en mover, som fx ikke trækker godt, sætter ud, eller på andre måder, har lidt sin egen vilje - Ja så kan en af fejlkilderne være kullene. Her er det en Truma SE R mover af ældre dato, som har levet lidt sit eget liv. Men denne guide kan sagtens bruges på mange andre mærker og modeller, da principperne er de samme. Kig dog lige i din manual først, hvis det er en børsteløs mover, så er der ingen grund til at hive den ned for at skifte kullene - der er nemlig ingen.
Moveren er blev afmonteret, hvilket klart er det letteste når man skal rode med den, da der ofte ikke er meget plads op ved vanger og skørter.
At afmontere moveren, kan i nogle tilfælde selvfølgelig kræve at man også afmontere ledningsføringen. Men inden man griber til at afmontere ledningerne helt oppe fra batteriet, så undersøg, om det ikke er muligt at fjerne dækskjoldet og blot trække kabelskoene af. Men igen, det kan være svært og komme til. Er man lidt heldig, kan man måske løsne movermotoren, og få den ned på jorden, så har man lidt mere plads og gøre med. Men pas på ikke og beskadige ledningerne.
På billedet her kan man se hvor ledningerne går ind, så ved vi hvad vej vi skal ind, for at finde tilslutningen.
Skjoldet her, sidder fast med en skrue på siden som man kan se. Dertil kommer der 2 skruer som sidder ind i enden af skjoldet.
Om det er den ene eller anden slags skruer, så kan man naturligvis komme ud for, at de bare sidder fast. Hvis de bare sidder fast, kan man evt. prøve og give lidt rustløsner af den ene eller anden art. Husk at lade det sidde lidt og få lov til at virke.
Så kom skjoldet af. På den ene motor knækkede skruen i enden af skjoldet og på den anden, skruen der gik ind i siden. Men nu kan vi tydeligt se hvor kablerne er koblet på.
Kullene som vi skal ned til, sidder under poltilslutningerne, der sidder kul på både plus og minus. For at få kullene ud, så skal kabelskoen lige af, og den sorte "dækplade" fjernes. Når kabelskoen er fjernet, kan man skubbe dækpladen bagud. Den kan være lidt træg, her kan man - med forsigtighed - godt tage en lille tynd træklods og en gummihammer, og forsigtigt give den et par kærlige dask i enden.
Når dækpladen er væk så vipper selve polskoen op, i denne hænger forbindelseskablet til selve kullet, og en fjeder. Fjederen er den der skubber kullene ned på akslen. Træk stille og roligt kullet op.
Nu er kullet oppe, og man kan give et lille pust ned i hullet og få evt. støv og skidt ud.
Skulle det ske, at man fx har fået ødelagt dækpladen, eller måske helle holderen, under afmontering, så følger disse dele med i de nye kul. Her får man simpelthen et komplet sæt med kul, holder, indsats og dækplade.
Husk når du køber kullene, så er 2 stk (1 pose) til én motor, så man skal bruge 2 poser. Og kigger man på prisen, så er den jo absolut overkommelig. Bemærk her, der står de er til Enduro, men passer 100% til Truma, så de dækker over flere typer og modeller.
Da både indsats, holder og dækplade forblev indtakte i vores tilfælde, har vi ikke skiftet disse.
De nye kul sætte i, og dækpladen sættes på plads. Når man genmontere kabelskoene, så tjek at de sidder ordentligt, og at der ikke er ir, dette kan tyde på dårlige forbindelse. Hvis kabelskoen er for løs, så skift dem.
Som nævnt, så knækkede den ene af skruerne i siden, den knækkede heldigvis, så den lige stak et par millimeter ud, og den kunne fjernes med en tang Det var simpelthen hovedet som blev drejet af, under afmontering. Vi var her heldig. Huset er lavet af aluminium, og det kan være svært og få stumpen boret ud, og lavet nyt gevind, så det kan måske være mere formålstjenstligt og bare lade den sidde. Det er en vurderingssag i det enkelte tilfælde.
Værre var det med den knækkede skrue i enden, den var umulig og få fat i, og da den går direkte ind i endeskjoldet, til selve motoren, så jeg ikke nogen grund til at begynde og eksperimentere med at bore den ud.
Med den anden skrue i, og den i siden, så sad skjoldt fint. Så det blev ved det.
Inden skjoldet sættes på igen, skal man sørge for at ledninger, ikke kan komme i konflikt med blæseren i enden af motoren. Både af hensyn til kablerne, men også af hensyn til den køling som blæseren gerne skulle lave, hvis den ikke kan køre rundt, kommer der heller ikke nogen køling.
Ud over at kablerne ikke må komme i nærheden af blæseren, så skal ledningerne også sidde så skjoldet ikke gnaver i dem, hvor de går ud. Ligeledes skal man sørge for at ledningerne ikke kan komme i klemme under motoren, når denne kobles til eller fra.
Skjoldet går ind imellem den faste del, og motoren, og som det kan ses her, så er det vigtigt at minuskablet ikke kommer i klemme.
Tilbage er der og få testet og genmonteret.