Der har været en del debat frem og tilbage, gennem det sidste stykke tid. Nogle fabrikanter af udstyr der kører på gas, er nemlig begyndt at kræve, at der er monteret gasfiltre for at de vil dække garantien. Problemet er at der i flaskegassen, kan være stoffer og olierester som aflejre sig i de forskellige dele af campingvognens gassystem. Det er der heldigvis råd for med Truma's gasfiltre. Vi har lavet en opdatering til denne artikel, den kan du se her Olie i gassen - hvad, hvorfor og hvad gør man...
Truma Gasfiltre monteret på vores duocontrol.
Da der i moderne campingvogne, både m.v er mange ting, der kan tage skade, og som samtidig kan være meget dyre at reparere på, har vi derfor valgt og få monteret Truma gasfiltre.
Som sagt, så er årsagen til alt dette, at der i forbindelse med produktionen, kommer olieholdige rester i gassen. Disse substanser bliver i microform revet med fra gasflasken, og ind i systemet, når man forbruger gassen. Det sætter sig som belægning på ventiler, rør og alle andre steder som gassen kommer i forbindelse med.
Det er ikke kun for at sikre at disse aflejringer ikke sætter sig i rør med mere, men også for at sikre at vores duo control stadig giver os et stabilt tryk. Vogne hvor der er monteret Alde centralvarme i, får nemlig levetiden forlænget på fyret, ved at sikre at der kommer et stabilt tryk i gasforsyningen, det sørger vores duo controlen for (Læs mere her om dette: Viden om... Alde fyr). Men hvis der sætter sig aflejringer m.v i den, er det klart at det kan gå ud over trykstabiliseringen.
Gasfiltret komplet klar til installation
Filtret består i al sin enkelhed i et hus, og et filter. Selve filterhuset skrues af med hænderne, og der er nu fri adgang til montering/udskiftning af filtret.
Gasfiltret uden filterhus
Filtret monteres mellem flaske og duo controlen. Slangen mellem regulator og duo control afmonteres, og gasfiltret monteres mellem de to dele
Højtryksslangen mellem duo control og flaske er her afmonteret
Filtrene er her færdigmonteret. Husk at tage højde for at filterhusene skal kunne skrues af, for udskiftning af filtre. Der kan som her være rør og andet i vejen.
Når filtrene er monteret, skulle de efter hvad Truma selv skriver, kunne udskille 99% af de stoffer der ryger igennem, der er dog en lille del, som de ikke kan klare. Men uanset hvad, så må det være bedre end slet ingenting. Filtrene kan holde i op til 2 år, eller afhængig af hvor meget du bruger din vogn.
Hvis du allerede har filtre monteret, så husk og tjek efter om dit filterhus har et lille vindue forneden. Hvis de har det, skal du gå ind på Truma's hjemmeside, og gratis bestille nye filtrehuse. Der kan være en fejl på filterhuse med vindue, derfor bør man bytte ud med de ny uden - som kan gøres ganske gratis. Klik her for at komme til Truma's side hvor du kan bestille nye filterhuse.
Gasfilterhuset til venstre er af den type som bør udskiftes, det ses på de små vinduer i bunden.
Når filtret skal skiftes, afbrydes gassen, huset skrues af, og i æsken med den nye filterpatron, er der også en hanske, som man kan bruge til at skrue det brugte filtre af med, og bagefter opbevare det i, og aflevere det i renovationen, let og enkelt og man slipper for beskidte fingre. Filtrehuset tørres af indvendigt med papir, og inden genmontering er det blot og tjekke at det nye filter er skruet ordentlig på, og at pakningen i bunden af filterhuset ligger som den skal i sin fordybning (det er meget let og se).
Husk at vognen selvfølgelig som minimum skal tryktestes efter montering, ved almindeligt filterskift er det ikke nødvendigt.
Opdatering... - har det så overhovedet nogen virkning disse filtre?
Efter at vores filtre har sat på i ca. 3/4 år, hvor vi har brugt vognen i sommer/efterårs perioden samt lidt hen over vinteren, anslået kørt 7 - 8 gasflasker igennem - som alle er købt som almindelig ombytningsflasker her i DK, og ej heller noget genfyldte, så blev det tid til lige og tage et kig på filtrene.
På selve filtret kan man se en misfarvning af selve filtret, hvilket må være helt forventeligt.
Det svært og gengive på billedet, men der er en misfarvning af selve filtret, hvilket selvfølgeligt er forventeligt.
Men det store overraskelse lå nok mere i bunden af filterhuset, her var der ikke så meget og tage fejl af, den substans er vi rigtig glade for ikke kom en tur igennem hverken vores duocontrol, Alde fyr eller køleskab.
En ikke helt ubetydelig sjat "snask" i bunden af filterhuset.
Vi er ikke i tvivl længere, hvis man har fintfølende installationer i sin vogn som Alde og Duocontrol, så er filter et must. Desværre sørgeligt at gasleverandørerne ikke formår og levere en renere vare.
Vi har efterfølgende været i kontakt med gasleverandørene og er i en konstruktiv dialog omkring dette problem. Du kan læse om dialogen, og ikke mindst også mulige løsninger på problemstillingen, i denne artikel (som er en opdatering til denne) Olie i gassen - hvad, hvorfor og hvad gør man...
En anden lille update: der skrives flere steder at det IKKE er lovligt selv og skifte gasfiltre, uden at det er autoriseret servicepersonel der foretager dette og samtidig laver en tryktest efterfølgende - dette er IKKE korrekt, man må gerne selv skifte gasfilterne. Dette er oplyst fra SIK hvor man henviser til at den plasticskruenøgle der følger med, blot er et hjælpemiddel og ikke et værktøj.