Når man spænder campingvognen efter bilen, er der som chauffør, nogle ting man bliver nødt til at forholde sig til, både for andre, din families og selvfølgelig din egen sikkerhed.

paahaengEt fornuftigt lastet træk, køre stabilt og uden fare for andre og dig selv!

Vil man gerne være på den sikre side, kan man tage et grundigt kig på det man har i vognen. Tage alt det ud, som ikke er ”standardudstyret” på alle ture, fx gasflaske, strømkabel osv. Køre til den nærmeste brovægt, det kan fx være hos den lokale foderstof (her kommer man langt med en god stang wienerbrød).

Når vognen er vejet, har man en godt udgangspunkt. Om ikke andet så ved du nu hvad du helt lovligt kan og må laste. Bemærk her, der kan være begrænsninger i forhold til hvad din bil må trække totalt og hvad vognens totalvægt er, dette kommer vi ikke ind på her.

 

Når vognen skal pakkes, er der flere faktorer der spiller ind, her er et par af dem:

- Kugletryk (Læs om dette her: Kugletryk - hvad er det?)
- Pakning i forhold til balancepunkt
- Bagage i skabe, bænke, højt og lavt

Kugletrykket kan let måles, enten ved hjælp af en kugletryksvægt som kan købes hos alle forhandlere, eller simpelthen ved at tage badevægten, sætte et bræt eller anden eget genstand til at sætte under snuden af koblingen, og ned på vægten.

Billede2Alternativ kugletryksvægt – en badevægt, et par stykker træ og vupti så er den klaret.

Hvis kugletrykket er for lavt eller for højt, kan det have meget stor indflydelse på kørslen, og ikke mindst give en meget ustabil kørsel med fare for ulykker. Se artikel omkring dette.

Balancepunktet er det punkt som vognen vipper over, altså akslen, det er naturligvis også her at det er mest stabilt at pakke de tunge ting.

Billede3Uanset om det er en lille vogn som her, eller en stor, så er det vigtigt og forholde sig til balancepunktet.

De tunge ting pakkes over akslen og så lavt som overhovedet muligt, helst på gulvet.

Hvis man har behov for at få lidt mere eller mindre vægt på kugletrykket, kan man rykke de tunge ting lidt frem eller tilbage, ofte er det ikke ret meget der skal flyttes før kugletrykket stiger eller falder.
Måden og pakke på, er faktisk den samme som når man pakker en rygsæk, de tungeste ting længst ned, og tætteste på ryggen, mens de lette ting kommer øverst.

Når man pakker overskabe skal man tænke meget over hvor meget vægt man ligger op, generelt kun de helt lette ting bør komme op i overskabene. Man kan med fordel prøve og veje det man ligger op.

Tænk også på de ting der er i vognen, er der noget der ligger løst og kan flytte sig under kørsel, har du vand i vandtanken, så tænk på at hver liter vejer 1 kg, det bliver hurtig til en forrykning af balancen, og ikke mindst så ligger en vandtank ofte i den ene side, og kan dermed hurtigt give en ”skæv” fordeling. I forbindelse med vand i vandtanken under kørsel, hvis man kører med fx ¼ tank, så husk at vandet vil skulpe ved opbremsning og ved sving, hvilket igen kan give en urolig kørsel.

En god ting slutligt er lige og kigge på sit vogntog, stå lidt på afstand, og kig på langsiden, er der en nogenlunde symmetri i det, så bør der kunne trækkes en nogenlunde lige linje gennem bil og campingvogn, hvis campingvognen tipper bagover, og ”hæver” bilens bagende op, er vægten for langt bagude. Hvis bil og campingvogn nærmest står i et V, er der for meget vægt foran akslen. Men bedøm selv, brug din sunde fornuft. Vær ikke stædig, men stop og ryk lidt på vægten hvis du føler at vogntoget er uroligt.
Rigtig god tur.

Relateret emne: Kugletryk - hvad er det?